CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 2 October 2013

Muffin Nangka @ Jackfrruit muffins

muffin ni kalau makan panas2 pon sedappp..nak2 aroma nangka nya memang kelesss!

Dah lama rasanya coxda x makan muffin nih..tokak pon mula lah mengada2 nak makan resepi muffin lain dari yang lain. Cari punya cari resepi kt internet dapat lah resepi muffin nangka kat page mat gebu. Kebetulan stok nangka dalam tin pun ada x terusik kat dapur nih, maka dapatla muffin nangka lain dari yang lain ni kunun..hehehe

Resepi muffin ni sama seperti muffin vanilla je, just tambah buah nangka dan esen nangka je untuk aroma yang lebih bangkit. Tapi coxda xde essen nangka, tapi buah nangka sendiri menghasilkan aroma yang kuat kan..so x letak pun xpe..sesekali menderhaka dimaafkan ;)

Resepi asal : Mat Gebu

BAHAN-BAHAN

100g mentega
2  biji telur
70g gula halus
175g tepung gandum*
10g baking powder* (disatukan dan diayak)
80ml susu segar
100g nangka masak (didadu)
1/4 camca teh esen nangka (optional)


CARA CARA

1. Panaskan oven pada suhu 175c, alaskan loyang muffin dengan muffin cup yang sesuai, jenis keras pun ok

2. Mentega dan gula diputar hingga putih, kemudian masukkan telur dan putar sehingga berkrim. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung selang seli dengan susu segar. Kacau rata

3. Akhir sekali masukkan esen nangka (sekiranya ada) dan nangka yang dipotong dadu tadi. Gaul rata dengan spatula. Isikan 3/4 penuh dalam cup yang disediakan.

4. Bakar lebih kurang 25 minit hingga keemasan. Sejukkan atas jaringan sebelum dihidangkan atau disimpan ke dalam bekas kedap udara.


Gambar lain x cung..hehehe..malas nak tempel dari orang rasa nk try buat tengok gambar langsung x jadi nnt nih..kehkehkeh.Tapi ketahuilah teksturnya amatlah gebuuuu..ambil pon dari page mat gebu kenn.. :)
tapi awassssss!! makan byk2 beranginnnnnn..hahah

Selamat mencuba semua :)






No comments:

Post a Comment